Diskriminasi Di tempat Kerja

Posted on 5 August, 2007. Filed under: My Life | Tags: , , |

Sudah hampir sebulan aku bercuti. Cuti yang panjang macam nielah aku gunakan untuk beramah mesra dengan keluarga yang dah lebih setahun aku tinggalkan. Hari ini aku berkesempatan mendengar beberapa komen dan kritikan yang tak kesempatan untuk diluahkan melainkan hanya kepada ahli keluarga saja.

Firman (panggilan pendeknya) begitu sepakat dengan aku untuk datang jemput dia balik kerja. Hari ini kerja balik petang atau dalam bahasa singkatnya “masuk morning”. Dia hubungi aku dirumah minta ambil dia… Dan hari ini juga aku dapat berbual lebih panjang dengannya. Mula dari aku tanya macam mana suasana kerja part time yang dia buat sampai bab gaji dan hubungan sosialnya dengan rakanĀ² sekerja.

Firman berumur lebih kurang 17 tahun dan akan masuk 18 tahun pada 15 November tahun ini. Dia tamat SPM dengan keputusan yang Alhamdulillah cukup memuaskan. Sebelumnya dia bersekolah rendah jenis Kembangsaan Cinta (SRJKC) si salah sebuah sekolah di Pandan, Johor Bahru. Dia sangat berminat untuk dapat bekerja dalam Kerajaan sebagai Perkhidmatan Awam seperti Polis, Imigresen, Kastam atau sebagainya.

Namun oleh kerana selepas tamat SPM umurnya belum cukup 18 tahun, niat untuk ‘melamar’ kedalam bidang tersebut terpaksa di ‘posponkan’. Dan sementara dia bekerja secara part time di salah sebuah Pusat Beli-belah iaitu Gedung Jasco Tebrau Johor Bahru.

Dan sejak aku tinggalkan dia setahun yang lalu (masa dia berada di tingakatan 5). Dia sudah mempunyai azam untuk bekerja di bidang yang ia sukai itu. Namun sekarang terpaksa ambil ‘part time’ dulu untuk menghilangkan kebosanan.

Pertanyaan yang pertama aku tanyakan adalah, “macam mana kau boleh nak kerja part time ni pula dan macam mana ko boleh dapat kerja tampa pengalaman dan kelayakkan seperti sijil (masa tu keputusan SPM belum keluar) ?”

Dengan sedikit bangga dia menceritakan semuanya. namun ada satu point yang aku nak jadikan topik pada posting ini adalah tentang “Diskriminasi

Back to topik!

Pada saat dia ulang-alik cari kerja sana dan sini, dia menghadapi beberapa perkara yang sama iaitu “Disriminasi” Pernah semasa dia minta sebuah pekerjaan “di Pusat Belibelah yang sama” (tapi bukan Milik Jusco) dia cuba bertanyakan…

“Uncle, disini ada kerja kosong tak?” Firman bertanya dengan tampa pengalaman dan muka masih mengharap dan sedikit malu. Malu mungkin kerana untuk pertama kali dalam hidupnya dia minta kerja.

“Sorry lah boy… kat sini tak ada… kami mau chinese saja!” jawab Toke atau mungkin Manager kedai tersebut.

“Tapi saya boleh berbahasa cina juga kerana saya dulu saya sekolah cina…” Firman cuba menyakinkan Manager kedai tersebut yang menjual pakaian dan aksesoris lainya.

“Tapi kami mau orang cina… kami tak suka Melayu, sebab Melayu ‘lembab’ la!” Jawab Manager tersebut dengan sedikit meninggikan suaranya.

“Takpelah bos… terima kasih…” Firman mengucapkan dan berlalu mencari lagi sehingga dia dapat bekerja di tempat sekarang (sebuah “Counter” pakaian)…

Whats that point? Apa dah jadi? Kenapa begitu? adakah begitu sikap non Melayu terhadap Melayu?

Dalam hal ini kita begitu merasakan sikap dan pandangan orang non Melayu terhadap Melayu begitu kritikal tampa menghormati dan ia terasa begitu kritikal.

Mungkin ini salah satu dalam ratusan atau mungkin ribuan bab orang melayu yang mencari pekerjaan di syarikat perniagaan orang non melayu yang menjadi mangsa diskriminasi perkauman yang sudah menjadi rahsia umum.

Apakah tiada undang-undang yang ditetapkan oleh Kementerian Sumber Manusia terhadap majikkan-majikan seperti ini? Dengan mengabaikan orang melayu atas alasan sensitiviti pribadi mereka, mereka telah melakukan Jenayah sosial terhadap tenaga pekerja/buruh di negara ini.

Pernahkah anda menghadapi hal serupa? Adik, saudara-mara, atau kawan ada mungkin? Saya yakin pasti pernah! Tapi mungkin cara dan sikap saja yang berbeza! Siapa yang harus bertanggungjawab dalam hal ini? Mari kita renungkan bersama dan apa tindakkan yang harus di ambil jika terjadi perkara seperti ini…

Make a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

One Response to “Diskriminasi Di tempat Kerja”

RSS Feed for Syaiful Blog Comments RSS Feed

Aku rasa, org cina di Malaysia tak bersyukur, dan apek2 ni ingat dia hebat sangat macam best tahap babi, org lain pun pandai juga apa, dan kita tak seharusnya bagi muka, bila bg muka macam ni lah jadinya, bak kata pepatah ” bagi babi seekor nak kandangn babi pulak” tak ke babi namanya tu, dan seperti kita tahu Virus H1N1 dtgnya dari Babi tp masih juga makan babi, Jadi jauhilah babi dan pemakan babi..

Sekian
Arumugam


Where's The Comment Form?

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: